De inzet van technologie is onvermijdelijk
De inzet van technologie is onvermijdelijk

De inzet van technologie is onvermijdelijk

De zorg is volop in beweging, een onvermijdelijke beweging als je het aan Frank Bouwmeester, wijkverpleegkundige bij Sensire, vraagt. ‘Leven zoals u wilt’ is de belofte die wij doen aan onze klanten en bewoners. Om deze belofte waar te kunnen maken is de inzet van technologie onvermijdelijk.

‘Ik wil heel erg graag mijn bijdrage leveren aan de zorgvernieuwing bij Sensire. Halverwege 2017 ben ik binnen mijn eigen team begonnen met de inzet van zorg op afstand en beeldbellen. Met succes. Als ik kijk waar we nu staan, dat is echt een wereld van verschil!

De uitdaging lag in eerste instantie binnen het team. “Alweer wat nieuws?” Een opmerking die ik regelmatig te horen kreeg, begrijpelijk. Door begrip en geduld te tonen kon ik mijn collega’s langzaam maar zeker overtuigen van de voordelen voor zowel het team als de klant. Langzaam maar zeker werden ze enthousiast. Dat is echt voorwaardelijk, als de collega’s zelf niet enthousiast zijn, kan ik niet van ze verwachten dat ze vol enthousiasme de klanten op weg helpen met bijvoorbeeld beeldbellen.’

Ik zie het ook echt als een grote uitdaging om binnen Sensire meer collega’s te enthousiasmeren over de mogelijkheden die technologie biedt

Iedereen meekrijgen en inspireren om de innovatie in de zorg te omarmen is één van de ambities van Frank, de voortrekkersrol is op zijn lijf geschreven. ‘Als ervaringsdeskundige deel ik graag de opgedane kennis met collega wijkverpleegkundigen bij Sensire, daar krijg ik energie van. De inzet van technologie zorgt voor verlichting van de zorg. Zo geeft de medido op gezette tijden de juiste hoeveelheid medicijnen af. Er wordt een signaal afgegeven naar de zorg op het moment dat de klant de medicijnen niet van de dispenser haalt. Dat is het teken om te gaan kijken wat er aan de hand is’, licht Frank toe. ‘Zorg op afstand via de iPad biedt voor zowel ons als voor de klant vele voordelen’, vertelt Frank enthousiast. ‘De klant kan veel meer gaan en staan waar hij of zij wil. Ze hoeven niet te wachten op de zorg en ze kunnen contact zoeken met ons als ze daar behoefte aan hebben. Dat zorgt voor minder afhankelijkheid en geeft veel meer vrijheid. Anderzijds zorgt de iPad er voor dat een verpleegkundige of verzorgende IG niet meer op gezette tijden naar de klant toe hoeft. Dat zorgt voor efficiency in de planning en daarmee ook verlichting van de zorg.’

De inzet van technologie klinkt koud en afstandelijk, maar niets is minder waar. Frank over dit vooroordeel: ‘We kunnen nog steeds persoonlijke, warme zorg verlenen, dat wordt erg gewaardeerd. Ik zie het ook echt als een grote uitdaging om binnen Sensire meer collega’s te enthousiasmeren over de mogelijkheden die technologie biedt.’

Waarom werk je bij Sensire?

Hoewel Frank tijdens zijn studie bij toeval bij Sensire terecht is gekomen, was het goede gevoel er meteen. ‘Sensire geeft mij alle vrijheid om mijn dagelijkse werk als wijkverpleegkundige inhoud te geven. Mijn collega en ik vullen elkaar goed aan, we hebben de taken verdeeld en richten ons beiden op elementen uit de hbo-V opleiding die ons het meest aanspreken. Ik kan mijn eigen agenda bepalen en kan zelf bepalen of ik mee draai op één of meerdere routes. Dat laatste doe ik altijd een dag per week. Tijdens drukte werk ik meer uren mee, dat wordt gewaardeerd.’

De loopbaan van Frank

Tijdens de verplichte stageperiode in het tweede jaar van de hbo-V opleiding is Frank door de opleiding ingedeeld op één van de beschikbare plekken bij Sensire. Een gouden zet, want na een succesvolle, leerzame stageperiode is hij aan de slag gegaan bij Sensire als oproep- en vakantiekracht. Tijdens het laatste jaar van de opleiding heeft hij stage gelopen in het ziekenhuis. ‘Dat was helemaal niks voor mij, ik wil graag een stuk vrijheid in mijn werk. De uitdaging en de afwisseling die Sensire mij tijdens de stage bood miste ik in het ziekenhuis heel erg’, aldus Frank.

Na het afronden van de opleiding is de bal snel gaan rollen. ‘Ik kon meelopen met de wijkverpleegkundige en al snel kwam er een tijdelijke vacature als wijkverpleegkundige beschikbaar. Deze kans heb ik ruim acht jaar geleden met beide handen aan gegrepen. Gelukkig werd tijdelijk omgezet naar vast en kon ik bij Sensire blijven werken. Samen met mijn collega-wijkverpleegkundige zijn wij verantwoordelijk voor circa 100 klanten in de gemeente Voorst. Met ons hele team zetten wij ons dagelijks in om de zorg zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de behoefte van de klant.’

Aan de slag als wijkverpleegkundige? Op onze website vind je onze actuele vacatures.

Foto Frank Bouwmeester
Frank Bouwmeester Wijkverpleegkundige

Frank werkt sinds 2013 als wijkverpleegkundige in Twello/ Voorst en is daarnaast ambassadeur zorgtechnologie bij Sensire. BIG-nummer: 89.917.368.330