Joke Wieggers is al een behoorlijk aantal jaar longverpleegkundige bij Sensire. De vakgroep longverpleging is onderdeel van het expertisecentrum van Sensire. Een divers team, met collega’s met hele verschillende werkervaring (zoals wijkverpleegkundige en in het ziekenhuis) zorgt voor een goede onderlinge dynamiek en verschillende kijk op klantcasussen.
‘Ik heb een achtergrond als kinderverpleegkundige en heb in het begin met name in het ziekenhuis gewerkt. De ervaring die ik daar op heb gedaan en de kennis die ik van het reilen en zeilen binnen het ziekenhuis heb neem ik nog iedere dag met mij mee. Als longverpleegkundige sta ik in nauw contact met zowel de eerste lijn (huisarts), de tweede lijn (specialisten in het ziekenhuis) als de teams van de thuiszorg. De periode dat ik in het ziekenhuis heb gewerkt heeft mij vakinhoudelijk veel gebracht en is een hele goede basis, je ziet gewoonweg heel erg veel in korte tijd. De thuiszorg kent een hele andere dynamiek, de wereld om je heen is veel breder. Je hebt met veel meer facetten te maken en, niet geheel onbelangrijk, je mag bij de mensen thuiskomen. Dat is iedere keer weer bijzonder!’
Het voordeel van Sensire is dat ik met mijn eigen collega’s kan overleggen, want we hebben een breed scala aan disciplines in huis, samengevoegd in het expertisecentrum.
Joke komt op verschillende manieren in contact met klanten. ‘Ik kan ingeschakeld worden op aangeven van een longarts, (praktijk ondersteuner) huisarts, de klant zelf of door collega’s uit de wijk. Op het moment dat er zuurstof toegediend moet gaan worden of een klant verneveld moet worden, ga ik of één van mijn collega’s binnen twee weken bij de klant thuis langs. Ik geef uitgebreide uitleg over alles wat komt kijken bij de zorg: over medicatie en eventuele apparatuur tot aan tips voor het dagelijkse leven. En daarnaast tips over wat iemand zelf kan doen om een luchtwegprobleem zo min mogelijk het dagelijks leven te laten beïnvloeden. Hele kleine aanpassingen kunnen soms al zoveel helpen.’
‘Alles wat ik doe draait om de klant. Ik kijk naar de mogelijkheden om klanten regie te laten houden over hun eigen leven, zodat ze zo min mogelijk hoeven te laten, thuis kunnen blijven wonen en om ziekenhuisopname(s) zoveel mogelijk te voorkomen. Dit laatste vraagt ook steeds meer om een preventieve aanpak. Ik kijk dan niet alleen naar mijn eigen expertise, maar kan er ook voor kiezen om een fysiotherapeut of ergotherapeut in te schakelen. Het voordeel van Sensire is dat ik met mijn eigen collega’s kan overleggen, want we hebben een breed scala aan disciplines in huis, samengevoegd in het expertisecentrum.’
‘Preventief handelen wordt ook verwacht van de verzorgende IG en verpleegkundige die (bijna) dagelijks bij klanten over de vloer komen. Om de deskundigheid van de wijkteams te bevorderen bespreken we regelmatig casuïstiek mbt luchtwegproblematiek. De kennis die we tijdens deze sessies delen draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Daarnaast zeggen we ook altijd tegen collega’s dat ze altijd mogen bellen voor advies, om raad of om te sparren.’
Naast de zorg voor de klant heeft Joke ook veel aandacht voor de partner, familie en mantelzorger(s). ‘Ik geef ook hen tips en handvatten om de klant te kunnen helpen bij bijvoorbeeld benauwdheid. Dat is niet prettig om mee te maken, vooral rustig blijven is dan belangrijk. Ik vertel welke medicatie in zo’n situatie kan en mag gegeven worden en wat is wel en niet handig om te doen. Ook help ik het vangnet graag op weg in het zorglandschap, ik merk heel regelmatig dat er veel onbekendheid is welke hulpmiddelen en ondersteuning je waar kan aanvragen. Ik fungeer eigenlijk heel vaak, op alle vlakken en voor iedereen als vraagbaak’
Op zoek naar een leuke en uitdagende baan bij Sensire? Op onze website vind je de actuele vacatures. Je kan ook direct contact opnemen met onze recruiters via whats app, chat of werving@sensire.nl.