De verpleegkundigen staan bij Sensire in het hart van de zorg. Je bent een echte spin in het web tussen verschillende schakels en disciplines zoals huisartsen en gespecialiseerde zorgprofessionals aan de ene kant en aan de andere kant de familie en mantelzorgers. Juist deze afwisseling en dynamiek zorgt er voor dat Manon Humme, verpleegkundige bij Sensire in Winterswijk, iedere dag met een grote glimlach aan het werk gaat.
‘Ik merk dat de verschillende ziektebeelden waar ik mee in aanraking kom veel afwisseling geven. Hoewel ik zelf niet in het ziekenhuis heb gewerkt hoor ik van collega’s om mij heen, dat je daar veel meer met hetzelfde ziektebeeld werkt. Bij mij is geen klant hetzelfde, dat zorgt er ook voor dat ik iedere dag weer wat bijleer. Ook uit de omgang met klanten haal ik veel voldoening. Even een praatje maken en horen hoe het gaat. Zeker niet alleen op medisch vlak, maar vooral ook om te praten over hoe het écht met de klant gaat”, vertelt Manon over haar contact met de klanten.
‘Als verpleegkundige heb ik veel contact met bijvoorbeeld de huisarts en collega’s van het Expertisecentrum (bijvoorbeeld een wondverpleegkundige, uroloog of oncologie verpleegkundige). Ik informeer bij deze specialisten naar de historie van de klant of ik informeer ze over mijn bevindingen. Ik kan daarnaast eigenlijk altijd bij ze terecht om advies te vragen over een behandelplan of om op afstand mee te kijken. Door de komst van digitale middelen kunnen we gemakkelijk op afstand met elkaar overleggen over de gewenste behandelwijze. Dat doe ik soms om even ruggenspraak te houden of ik de juiste keuze maak, maar soms ook om de klant een snelle oplossing te kunnen bieden. Dat is toch wat je graag wil voor de klant en daar krijg je veel dankbaarheid voor terug. ‘Het gebeurt ook wel dat we samen naar een klant gaan”, gaat Manon verder over de samenwerking met onder andere de collega’s van het Expertise Centrum. “We doen dit om samen te bekijken of de gewenste voortgang geboekt wordt, wat we kunnen aanpassen en welke rol wij beiden daarin kunnen spelen. Uiteraard altijd in overleg met de klant. Uiteindelijk is het zien van vooruitgang bij de klant onze drijfveer.”
“De lijntjes binnen Sensire zijn kort en veel zaken zijn goed en strak geregeld, dat is erg prettig. Verder is er steeds meer de mogelijkheid om 8-uurs diensten te draaien. Ik begin mijn dienst om 7.00 uur of om 15.00 uur, dat geeft mij vrijheid en flexibiliteit om in de ochtenden en avonden. Natuurlijk heb ik ook wel eens gebroken diensten, dat hoort er bij en geeft ook weer voordelen. Tussendoor kan ik lekker relaxen. Het geluid van mijn werktelefoon zet ik dan uit. Net voordat ik weer moet beginnen lees ik de laatste berichten zodat ik weer goed voorbereid op weg kan naar de klanten.”
Tot slot wil Manon nog kwijt, dat werken in de zorg echt niet betekent dat je alle weekenden moet werken en niet meer kan sporten of geen tijd meer hebt voor een sociaal leven. “Het is net hoe je het zelf wil regelen. Een gebroken dienst op zondag zie ik als een groot voordeel. Ik kan namelijk tussendoor lekker voetballen met mijn team, even de gedachten ergens anders en na de wedstrijd weer fris en fruitig aan de slag.”
In het vierde jaar van de opleiding Verpleegkundige aan het Graafschap College is Manon begonnen bij Sensire. “Ik heb de thuiszorg van Sensire bij school aangegeven als voorkeur, 1 van de beschikbare plekken kreeg ik toegewezen. Ik was erg nieuwsgierig naar de organisatie en werkwijze van Sensire. Mijn moeder werkt ook bij Sensire en ik wilde ervaren of Sensire ook bij mij zou passen. Ik ben overigens geheel vrij gelaten in mijn keus, het is niet zo dat ik Sensire heb gekozen ‘omdat het moest’. Na het afronden van mijn leerzame stage kon ik gelukkig blijven. Mijn nieuwsgierigheid naar de organisatie en de thuiszorg heeft goed uitgepakt. Wellicht wil ik in de toekomst nog wel de hbo-V opleiding gaan doen, maar nu eerst ervaring opdoen. Ik zit nog altijd erg goed hier.”
Aan de slag als verpleegkundige? Op onze website vind je onze actuele vacatures.